Wednesday, March 9, 2011

pencarian GENG




credit kepada saudara taufiq~



Dulu-dulu sewaktu semester pertama didalam kelas English, kami dikehendaki menulis sebuah catatan pendek, tentang impian dan cita-cita. 

Saya tuliskan dalam esei tersebut bahawa saya berangan-angan betul untuk menerbitkan sebuah komik islamik, sungguh-sungguh berangan bahawa matlamat utama komik tersebut adalah untuk menyebar dakwah dan mengajak pembaca untuk menghayati indahnya hidup bersama islam. 

Menurut saya komik adalah medium yang cukup baik. Benar, sebagai pendedahan awal bagi memupuk minat kanak-kanak membaca, dan tidak kurang sebagai bacaan santai kepada semua peringkat umur, daripada pelajar sekolah mahasiswa pengajian tinggi sehinggalah kepada yang sudah layak digelar bapa. 

Pengalaman diri sendiri pastinya, saya menguasai kemahiran membaca dengan membaca komik. Dan  saya masih ingat komik wajib beli setiap bulan adalah komik 'kawan', saya kurang pasti jika masih diterbitkan atau tidak. 

Melihat alangkah baiknya jika medium ini digunakan sebaiknya untuk kepentingan islam. Ya, menerapkan nilai-nilai akhlak, dakwah, cara hidup islam, dan tarbiah didalam karya komik. Dengan ini komik bukan sekadar menjadi penarik minat anak-anak membaca atau sebagai bacaan santai malahan membaca komik membuatkan kita berfikir, merenung dan menjadi medium tazkirah yang berkesan. 

Wah, saya memang kuat berangan. 

Impian atau lebih tepat angan-angan tersebut saya kira masih lagi kekal berapi dan saya kira tidak pernah padam. Dengan bakat menconteng nota kuliah, saya mulakan sendiri dengan blog perantau, cuba-cuba untuk berkongsi karya yang tidak seberapa juga. Masalah utama adalah untuk mengedit artwork yang siap didalam photoshop, saya tak pernah kenal cs3, cs4, atau sai paint tool sebelum terjebak didalam dunia komikus ini. 

Man jadda wa jada. 

Saya usahakan untuk melihat-lihat kedalam youtube dan mencedok beberapa teknik didalam web tutorial. Dan alhamdulillah hasilnya walaupun masih lagi dalam peringkat amatur, namun sudah cukup untuk memuaskan hati sendiri.


GENG kartunis USIM

GENG adalah usaha kecil untuk menghimpunkan bakat-bakat dalam seni lukisan didalam kampus USIM untuk sama-sama berhimpun dan berkongsi fikiran dan tenaga didalam satu unit kecil bagi melakukan usaha dakwah dalam bidang seni lukis ataupun komik. 

GENG merupakan unit kecil bawah unit multimedia Sekretariat Pendakwah Muda Malaysia SPMM. Antara perancangan GENG adalah untuk menghasilkan kartun dakwah secara konsisten atau berkala sekali dalam masa dua minggu dan bakal diterbitkan didalam risalah SPMM untuk edaran di kampus. 

Dan jika usaha ini dilakukan secara istiqamah dan tidak terputus tidak mustahil SPMM bakal menerbitkan komik dakwah mereka sendiri yang pertama. 

Bakat melukis dan mencongteng adalah anugerah. Betul, tak semua mampu untuk melukis dan mencongteng dan bagi saya alangkah baiknya jika pinjaman bakat dan potensi yang dikurniakan ini digunakan untuk islam dan dakwah.

Saya mengharapkan GENG menjadi medan bagi golongan yang mempunyai bakat, potensi atau minat dalam arena komik untuk berkongsi karya. Besar harapan supaya usaha ini menjadi pencetus dan moga-moga ianya tidak terputus atau terhenti separuh jalan dan moga-moga GENG terus berkembang dan istiqamah dalam menyebarkan dakwah khususnya di bumi USIM.   

Jadi saya mewakili GENG menyeru bakat-bakat yang ada untuk sama-sama kita menyumbang fikiran dan tenaga bagi menjayakan usaha dakwah ini. Moga-moga usaha ini dinilai sebagai amalan berpahala dan menjadi saham kita disana. 

Dan paling penting pastinya ikhlaskan niat kita bekarya untuk ummah. Doakan supaya kita semua istiqamah dan usaha yang kecil ini berjalan dengan sempurna. 


Perantau, 7.09 a.m.
Desa Jati, Nilai.


6 comments:

Jαnnαhツ said...

imran, nak join geng kartunis bleh? aku pun minat gak lukis2 nih. walopun dah lama rasenya tak melukis. gatal pulak tangan ni nak melukis semula. hehe....masukkan nama aku skali ea..

Imran Mohd said...

k, beres boss..

oakleyses said...

prada handbags, tiffany jewelry, prada outlet, christian louboutin, michael kors outlet, oakley sunglasses, chanel handbags, christian louboutin outlet, oakley sunglasses, nike air max, oakley sunglasses, tory burch outlet, michael kors outlet online, louis vuitton outlet, ugg boots, cheap oakley sunglasses, longchamp outlet, kate spade outlet, longchamp outlet, louis vuitton, michael kors outlet online, uggs outlet, louis vuitton, oakley sunglasses wholesale, michael kors outlet, burberry outlet, tiffany and co, uggs on sale, nike free, nike outlet, replica watches, polo outlet, christian louboutin shoes, gucci handbags, louis vuitton outlet, replica watches, nike air max, burberry handbags, jordan shoes, ray ban sunglasses, polo ralph lauren outlet online, ugg boots, longchamp outlet, louis vuitton outlet, michael kors outlet online, ray ban sunglasses

oakleyses said...

guess pas cher, nike blazer pas cher, nike air max, true religion outlet, vans pas cher, ray ban pas cher, converse pas cher, sac hermes, true religion outlet, nike free run, hollister uk, nike air max uk, true religion outlet, mulberry uk, ray ban uk, coach outlet store online, hogan outlet, coach outlet, michael kors, replica handbags, nike air max uk, nike free uk, new balance, nike tn, michael kors, polo lacoste, oakley pas cher, ralph lauren uk, sac vanessa bruno, michael kors outlet, louboutin pas cher, abercrombie and fitch uk, nike air force, hollister pas cher, kate spade, polo ralph lauren, timberland pas cher, nike roshe, true religion jeans, jordan pas cher, north face uk, north face, lululemon canada, sac longchamp pas cher, coach purses, nike roshe run uk, burberry pas cher, michael kors pas cher

oakleyses said...

chi flat iron, iphone 6s plus cases, insanity workout, giuseppe zanotti outlet, ipad cases, nfl jerseys, soccer shoes, reebok outlet, s6 case, babyliss, asics running shoes, new balance shoes, hermes belt, mont blanc pens, instyler, longchamp uk, north face outlet, lululemon, wedding dresses, vans outlet, ralph lauren, celine handbags, hollister, valentino shoes, abercrombie and fitch, iphone 5s cases, mac cosmetics, louboutin, iphone 6 cases, north face outlet, baseball bats, mcm handbags, iphone cases, timberland boots, hollister clothing, ferragamo shoes, soccer jerseys, ghd hair, beats by dre, nike trainers uk, oakley, jimmy choo outlet, nike air max, iphone 6 plus cases, nike roshe run, bottega veneta, nike huaraches, herve leger, iphone 6s cases, p90x workout

oakleyses said...

pandora jewelry, moncler, ugg, louis vuitton, canada goose outlet, louis vuitton, canada goose, doke gabbana, canada goose jackets, supra shoes, moncler, montre pas cher, links of london, marc jacobs, canada goose, doudoune moncler, moncler, barbour, canada goose, gucci, pandora jewelry, ugg,uggs,uggs canada, converse, juicy couture outlet, ugg pas cher, coach outlet, moncler outlet, swarovski crystal, wedding dresses, moncler uk, moncler outlet, louis vuitton, moncler, replica watches, pandora uk, vans, thomas sabo, converse outlet, louis vuitton, toms shoes, pandora charms, ugg uk, swarovski, juicy couture outlet, hollister, canada goose outlet, ray ban, canada goose outlet, barbour uk, louis vuitton, karen millen uk, lancel