Sunday, July 1, 2012

All its well




Saya memerhati seorang pakcik. Lama. Terjengket-jengket, comot, gayanya seorang peminta sedekah. Sambil memegang sebuah topi keledar, dia terus berlalu. Petang tersebut pulang daripada kilang tempat praktikal, saya bersama sahabat berhenti di sebuah pam minyak untuk mengisi angin tayar kereta. 


"Eh, tak minta duit pun" saya mengalih pandang, buat-buat macam tak perasan lah kononnya. Pak cik tersebut duduk betul-betul dihadapan, senyap-senyap saya meyambung menjeling. 

"Allahuakbar! ada darah di wajah beliau. Hidungnya kemerahan kesan luka, seluar koyak rabak dipenuhi darah.

"Weh, pak cik tu eksiden aku rasa!" separuh menjerit saya kabarkan kepada sahabat. Kami mendekati pak cik tersebut, beberapa manusia berhampiran turut bertindak serupa.

"Pak cik nak pergi Hospital?" sahabat bertanya.

"Tak pe lah nak, tolong hantar pak cik balik, boleh?"

Kami memimpin pak cik tersebut ke kereta, sambil saya membawa topi keledar beliau.


ALLAHUAKBAR

"Handset pak cik kena curi, time jatuh tadi" pak cik memberitahu.

Sepanjang perjalanan macam-macam cerita kami berkongsi, paling menarik pak cik tersebut langsung tidak mengeluh kesakitan. Sempat juga mempromosi khasiat buah Tin dan aktiviti tablighnya selepas ini. 

Rupanya beliau dalam perjalanan pulang ke rumah selepas aktiviti gash (aktiviti tabligh) sebelum dirempuh oleh sebuah motorsikal, menurutnya semua berlaku sepantas kilat.

Melihat kepada luka kecederaan yang dialaminya dan reaksinya yang sungguh cool, saya hanya mampu bertakbir. 

Allahuakbar!

Saya belajar banyak perkara sepanjang perjalanan. Hebatnya tawakal seorang makhluk kepada Allah, keyakinan bahawa Allah akan menolong beliau dengan usaha menunggu di stesen minyak, kalau-kalau ada untuk hamba-hamba Allah yang sudi menumpangkan beliau untuk pulang ke rumah. 

All its well.. =)  

Usai urusan, pakcik menadah tangan menghadiahkan kami doa. Terharu. Saya mengangkat tangan tanda perpisahan sambil diiringi laungan takbir oleh pakcik.



6 comments:

Zaujah Umar Hamzah said...

nice post! 'jarang' nak jumpa org mcm 2 zaman sekarang..

Ruqaiyah Hmy said...

kesiannya pak cik tu..
terbayang ayah sendiri, kalau mcm tu..nauzubillah..

(owh, rupanya ini kisah disebalik kartun ni..huhu...)

oakleyses said...

prada handbags, tiffany jewelry, prada outlet, christian louboutin, michael kors outlet, oakley sunglasses, chanel handbags, christian louboutin outlet, oakley sunglasses, nike air max, oakley sunglasses, tory burch outlet, michael kors outlet online, louis vuitton outlet, ugg boots, cheap oakley sunglasses, longchamp outlet, kate spade outlet, longchamp outlet, louis vuitton, michael kors outlet online, uggs outlet, louis vuitton, oakley sunglasses wholesale, michael kors outlet, burberry outlet, tiffany and co, uggs on sale, nike free, nike outlet, replica watches, polo outlet, christian louboutin shoes, gucci handbags, louis vuitton outlet, replica watches, nike air max, burberry handbags, jordan shoes, ray ban sunglasses, polo ralph lauren outlet online, ugg boots, longchamp outlet, louis vuitton outlet, michael kors outlet online, ray ban sunglasses

oakleyses said...

guess pas cher, nike blazer pas cher, nike air max, true religion outlet, vans pas cher, ray ban pas cher, converse pas cher, sac hermes, true religion outlet, nike free run, hollister uk, nike air max uk, true religion outlet, mulberry uk, ray ban uk, coach outlet store online, hogan outlet, coach outlet, michael kors, replica handbags, nike air max uk, nike free uk, new balance, nike tn, michael kors, polo lacoste, oakley pas cher, ralph lauren uk, sac vanessa bruno, michael kors outlet, louboutin pas cher, abercrombie and fitch uk, nike air force, hollister pas cher, kate spade, polo ralph lauren, timberland pas cher, nike roshe, true religion jeans, jordan pas cher, north face uk, north face, lululemon canada, sac longchamp pas cher, coach purses, nike roshe run uk, burberry pas cher, michael kors pas cher

oakleyses said...

chi flat iron, iphone 6s plus cases, insanity workout, giuseppe zanotti outlet, ipad cases, nfl jerseys, soccer shoes, reebok outlet, s6 case, babyliss, asics running shoes, new balance shoes, hermes belt, mont blanc pens, instyler, longchamp uk, north face outlet, lululemon, wedding dresses, vans outlet, ralph lauren, celine handbags, hollister, valentino shoes, abercrombie and fitch, iphone 5s cases, mac cosmetics, louboutin, iphone 6 cases, north face outlet, baseball bats, mcm handbags, iphone cases, timberland boots, hollister clothing, ferragamo shoes, soccer jerseys, ghd hair, beats by dre, nike trainers uk, oakley, jimmy choo outlet, nike air max, iphone 6 plus cases, nike roshe run, bottega veneta, nike huaraches, herve leger, iphone 6s cases, p90x workout

oakleyses said...

pandora jewelry, moncler, ugg, louis vuitton, canada goose outlet, louis vuitton, canada goose, doke gabbana, canada goose jackets, supra shoes, moncler, montre pas cher, links of london, marc jacobs, canada goose, doudoune moncler, moncler, barbour, canada goose, gucci, pandora jewelry, ugg,uggs,uggs canada, converse, juicy couture outlet, ugg pas cher, coach outlet, moncler outlet, swarovski crystal, wedding dresses, moncler uk, moncler outlet, louis vuitton, moncler, replica watches, pandora uk, vans, thomas sabo, converse outlet, louis vuitton, toms shoes, pandora charms, ugg uk, swarovski, juicy couture outlet, hollister, canada goose outlet, ray ban, canada goose outlet, barbour uk, louis vuitton, karen millen uk, lancel